رسته‌ها
تاریخ واقعی کمونیسم
امتیاز دهید
5 / 3
با 26 رای
نویسنده:
مترجم:
منیر امیری
امتیاز دهید
5 / 3
با 26 رای
آنچه که در این کتاب می خوانید سفری پرهیجان و جذاب در تاریخ با شکوه و غرورانگیز پرولتاریای جهان در بنای یک دنیای نوین و جوامع کیفیتاً متفاوت نسبت به جوامع بورژوایی و طبقاتی است. سیری در نزدیک به ۱۵۰ سال خیزش ستمکشان و زحمتکشان جهان در مسیر پرفراز و نشیبِ دست یابی به رهایی. موضوع این کتاب بررسی تاریخچه ی واقعی انقلاب ها و دولت های سوسیالیستی در موج اول انقلاب کمونیستی است، که شامل بررسی کمون پاریس (۱۸۷۱)، اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (۱۹۱۷-۱۹۵۶) و جمهوری سوسیالیستی خلق چین (۱۹۴۹-۱۹۷۶) است. سفری با سرِ بلند از افتخار و چشمانی هوشیار و رویکردی علمی، انتقادی و جسورانه در دیدن اشتباهات و خطاها و کند و کاو در علل شکست دولت های سوسیالیستی در قرن بیستم. این کتاب بخشی از پژوهش بسیار گسترده تر ریموند لوتا در مورد تاریخ کمونیسم است. او در این کتاب از دریچه ی سنتزنوین کمونیسم که توسط باب آواکیان تدوین شده است، این تاریخ و حقایق آن را به طور ساده و نافذ بیان کرده و بررسی می کند.
ریموند لوتا اقتصاددان و تاریخ پژوه عضو حزب کمونیست انقلابی آمریکا (RCP) است که تاکنون چندین کتاب مهم و ده ها مقاله علمی و پژوهشی درباره اقتصاد سیاسی مارکسیستی، اقتصاد سوسیالیستی، تاریخ آمریکا و مسائل بین المللی تألیف یا جمع آوری کرده است. لوتا برای ترویج بیشتر سنتز نوین و همچنین برای مقابله با کارزار ضد کمونیستی ای که در ایالات متحده وجود دارد، طی سال های اخیر تورهای سخنرانی در دانشگاه های مختلف آمریکا و با موضوع تاریخ جنبش کمونیستی برگزار کرده است.
کتاب شامل دو بخش است. بخش اول، متن پیاده شده ی سلسله مصاحبه ها و گفتگوهایی است که لوتا در سال ۲۰۱۴ با تعدادی از جوانان و روشنفکران و پژوهشگران به صورت اینترنتی انجام داد و طی آن به سوالات و پرسش های آنان در مورد دور اول انقلاب های کمونیستی پاسخ گفت. این مصاحبه با عنوان «همه آنچه شما درباره تاریخ انقلاب کمونیستی و راه واقعی رهایی فکر می کنید می دانید، غلط است، در واقع شما هیچ نمی دانید» در نشریه انقلاب ارگان حزب کمونیست انقلابی آمریکا، شماره ۳۲۳، ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ به چاپ رسید و کمی بعد به صورت یک کتاب مجزا انتشار یافت. بخش هایی از این مصاحبه پیشتر در نشریه آتش و در بخش «واقعیت کمونیسم چیست؟» ترجمه و انتشار یافته بود. آنچه در این کتاب خواهید خواند کل متن ترجمه شده ی مصاحبه است.
اما بخش دوم عبارت است از سلسله مقالاتی که لوتا در طول سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ نوشت و با عنوان «سوسیالیسم میلیون ها بار بهتر از سرمایه داری است و کمونیسم، جهانی از آن هم بهتر است» در شماره های مختلف نشریه انقلاب منتشر می شد. این مجموعه شامل ۱۶ بخش است که ۱۳ قسمت آن در فاصله سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ در شماره های مختلف نشریه حقیقت ارگان حزب کمونیست ایران (م. ل. م) ترجمه و انتشار یافته بود. در کتاب حاضر سه بخش باقی مانده ی آن نیز ترجمه شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
282
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
maral marjan
maral marjan
1399/06/26

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ واقعی کمونیسم

تعداد دیدگاه‌ها:
4
سیاوش کسرایی در شوروی
سیاوش کسرایی: "این فلان فلان شده ها به همۀ ما دروغ گفتند، همۀ ما رو فریب دادند، هیچی در بساطِشون نیست"
جمشید برزگر: سفری رفته بودید به شورویِ اون زمان، و [در] مسکو ایشون رو دیدید،
محمدرضا شجریان: بله
برزگر: از اون دیدارِتون بگید.
شجریان: خُب اونجا دیدمش و، بَعدِ 10-12 سال دیدم سیاوش رو، خُب خیلی خاطره انگیز بود برایم که دیدمش و اینها و. ولی شب دیدم که خیلی، "سیاوش" سیاوشِ همیشگی نیست. اون سیاوشی که پُر جُنب و جوش بوده و، پُرانگیزه و، صحبت میکرد و، حرفهای قشنگ میزد و اینها اصلاً نیست. خیلی فرورفته بود، تویِ خودِشِه خیلی
یکدفعه دیدم سیاوش برگشت به من گفت که:
"شجریان، خوب گوشهایَت رو وا کن ببین چی بهت میگم. هر چی که بهت میگم، عِین اش رو میری به سایه و بچه ها میگی"
گفتم: خُب چی رو باید بگم؟
حِس کردم که میخواد گریه کنه اینقدر ناراحته، که ریزه ریزه همینجوری که شروع کرد صحبت کردن، دیدم که چشم هایش پُرِ اشک شد و همون طور
بعد گفت: "... شجریان برو به و به بچه ها بگو {این فلان فلان شده ها به هَمِــــــۀ ما دروغ گفتند، همۀ ما رو فریب دادند. هیـــــــچ چی در بساطِ شون نیست، آآآآه در بساط ندارند. و ما فریب خوردیم. من نه راهِ پَس دارم، نه راهِ پیش، اینجا گیر افتادیم. شما دنبالِ ما نیایین. اینها اینطورند"
گفتم: آخه سیاوش جون من چه جوری بگم؟
گفت: "برو بگو به سایه. برو بگو"، "من میخواهم وجدانم آرام باشه"
بعد هم "سایه" رو دیدم و گفتم که، من پیامی دارم از سیاوش
گفت: ها؟ چیه؟...
گفتم: اینِه پیامش
که سایه اصلاً هیچ خوشش نیامد، خیلی رفت، توی هَم رفت، سایه اصلاً فرو ریخت!.
هوشنگ ابتهاج(م.ا.سایه): [سیاوش] واقعاً عَجول [بود]، در حرف زدن، در تصمیم گرفتن، در قضاوت کردن. در این سالهایی که در مسکو بود، یک شاعرِ فوق العاده، فــــوق العاده خوب بوجود آمد.
برزگر:
و یک دورانِ پُختگی یه خاصّی برایش پیدا شد. و شانسِ[!] بزرگش این بود که از اون جمعی که در ایران دور اِش بودند، بُریده شد. حتّی اون بریدن، بیچاره اش کرد. من شنیدم در "مسکو" دائم نشسته بود و گریه میکرد.
گناه نویسندگان و تئوریسین هایی که با آسمان ریسمان کردن و بازی با کلمات و اعداد و ارقام ، سعی در توجیه جنایت کاری های ضد بشری نظام های خودکامه دارند هزاران بار بیشتر از استالین و هیتلر و چکا و گشتاپو است زیرا آنها توجیه گر وضعیت موجود و عامل حماقت و تخدیر توده ها هستند . . .
تعداد مخالفینی که توسط مائو در چین و استالین در شوروی سابق به قتل رسیده اند چهره واقعی کمونیسم را نشان میدهد.حتی آخرین رهبر شوروی گورباچف پدر و مادرش توسط استالین به سیبری تبعید شده بودند.
کتاب یکجانبه و یکسوگرایانه است و بی‌منطق به دفاع کورکورانه از کمونیسم پرداخته
تاریخ واقعی کمونیسم
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک